Vad är OPT visum?

I den här artikeln reder vi ut allt gällande OPT visum. Att ha arbetat utomlands ser imponerande ut på ditt CV, men att få arbetsvisum i USA är svårt. Det största hindret är att arbetsgivaren måste sponsra ditt arbetsvisum. Det går dessutom bara att söka H-1B arbetsvisum en gång om året och det liknar mer ett lotteri än en rättvis ansökningsprocess. Tur då att det finns andra sätt att jobba i USA!

Optional Practical Training (OPT) är ett tillfälligt arbetstillstånd utformat för utländska studenter i USA, som en praktikmöjlighet inom ditt framtida arbetsområde. Programmet ger dig stora friheter, eftersom du får arbeta varsomhelst i USA under ett år. Det är dock du själv som ansvarar för att hitta anställning inom ditt studieområde.

Till skillnad från ett arbetsvisum kostar det ingenting för en arbetsgivare att anställa någon med ett OPT-arbetstillstånd. OPT är alltså inget arbetsvisum, utan du behåller din F-1 status som studerande när du deltar i programmet.

Vem kan söka OPT?

Det finns två sorters OPT; pre-completion och post-completion. För att ansöka om pre-completion OPT räcker det att du har studerat på ett amerikanskt college eller universitet i ett år. För att söka post-completion OPT måste du ha slutfört (eller vara på väg att slutföra) en examen, allra minst en Associate degree, vilket brukar ta två studieår.

Eftersom OPT är utformat som en förlängning av ditt studerande är det viktigt att din anställning är direkt korresponderande med ditt studieområde. Studerar du till exempel marknadsföring bör jobbet vara inom samma bransch. Du får söka vilka tjänster du vill, men du måste kunna motivera en direkt koppling till ditt studieområde.

Hur länge kan du jobba?

Arbetstillståndet är giltigt i ett år. Om ditt major är inom STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) har du möjlighet att förlänga ditt post-completion OPT arbetstillstånd ytterligare 24 månader efter det första året. För övriga studieområden och pre-completion OPT gäller max ett års arbetstillstånd per deltagande.

Du kan ansöka om arbetstillstånd via OPT-programmet flera gånger under ditt studerande. Tänker du till exempel plugga till en Bachelor’s degree kan du ansöka om post-completion OPT två gånger; först efter din Associate degree, och sedan en gång till när du har tagit din Bachelor’s degree.

Arbetstimmar

Med pre-completion OPT får du arbeta max 20 timmar i veckan medan studierna är igång och heltid vid avbrott från studierna som sommar- och vinterlov. Som pre-completion OPT-deltagare finns det ingen maxgräns på arbetslösa dagar, eftersom du fortfarande räknas som heltidsstuderande.

Som post-completion OPT-deltagare måste du arbeta heltid eller minst 20 timmar i veckan och under programmets giltighetstid får du vara arbetslös i max 90 dagar innan du riskerar att förlora tillståndet. Du får inte studera med post-completion OPT, men det går att avbryta ditt OPT när som helst om du vill återvända till studierna innan programmets slut.

Ansökningsprocess & kostnad

Du ansöker via din skola. Som utländsk student på ett amerikanskt universitet bör du redan ha en Designated School Official (DSO) som du kan vända dig till. Din DSO agerar som kontaktperson mellan dig och United States Citizen and Immigration Services (USCIS) under ansökningsprocessen. USCIS är den myndighet som hanterar OPT-ärenden.

Vid ansökan tillkommer en ansökningsavgift på $410, som enklast betalas in via USCIS:s hemsida. Ansökningsavgiften är tyvärr ej återbetalningsbar, även om din ansökan skulle nekas. Det är viktigt att spara kvittot som du sedan skickar in via post tillsammans med resten av OPT-ansökan.

Planering

I din ansökan får du själv önska startdatum på arbetstillståndet, men du kan tidigast börja arbeta dagen efter ditt program slutförs och senast 60 dagar efter. Se till att planera ut tidslinjen noga, så att du har ett jobb redo när det är dags. Det skulle ju vara trist att få ett jobberbjudande för tidigt om arbetsgivaren inte vill vänta på att arbetstillståndet blir klart.

Från det att ansökan är inskickad tar processen vanligtvis mellan 90-120 dagar. Det är värt att skicka in ansökan så tidigt som möjligt för att förkorta väntetiden. Det är också viktigt att du har tillgång till postadressen som du anger i din ansökan. Om det finns risk att du måste flytta under handläggningstiden kan du ange en kompis eller familjemedlems adress.

När du har blivit godkänd

När din ansökan blir godkänd av USCIS får du först en bekräftelse i posten, sedan ett fysiskt arbetstillstånd; Employment Authorization Document (EAD), som ser ut som ett ID-kort. När du har fått ditt EAD är det fritt fram att börja jobba! Om du redan har ett jobberbjudande behöver arbetsgivaren bara notera ditt USCIS-nummer, som står på ditt EAD-kort.

Du får också inloggningsuppgifter av myndigheterna till en portal där du rapporterar dina aktiva anställningar. Där anger du tjänstens omfattning (heltid/deltid), beskriver dina arbetsuppgifter och motiverar hur anställningen är kopplad till dina studier. Är du osäker hur du ska fylla in fälten kan du vända dig till din kontaktperson på skolan.

När arbetstillståndet tar slut

Efter ditt OPT-utgångsdatum får du en 60-dagars “grace period” på dig att antingen lämna USA eller ändra din status. Om du vill fortsätta studera i USA efter post-completion OPT behöver du ändra tillbaka din status till heltidsstuderande överföra din F-1 till en ny skola eller ett nytt program. Även detta kan din DSO på skolan hjälpa till med.

Andra jobbmöjligheter som student i USA

Har du några frågor gällande OPT? Skriv gärna en kommentar.