Tre studenter inom interaktionsdesign vid SMC vinner topputmärkelser i den årliga Snap Lens Challenge som anordnas av Snap Inc.

Tre sistaårselever vid Santa Monica College (SMC) inom programmet Bachelor of Science in Interaction Design (IxD) har vunnit de främsta utmärkelserna i en nationell Snap Lens Challenge – en Snapchat-linsdesigntävling som årligen arrangeras av Snap Inc., sponsrad av Snap Philanthropy och dess läroplanpartner Next Shift Learning. Deltagarna uppmanades att designa och presentera ökad verklighetsupplevelser i enlighet med temat: “Gör ett fashion statement”. Av 150 deltagare över hela landet kom SMC-studenterna Devin Anderson på första plats medan Miranda White och Chrissy Stevens kom på andra respektive tredje plats.

Vinnarna av Snap Lens Challenge-tävlingen erhåller hög övervägning om de väljer att ansöka till Snap Lens Academy, en nio veckors utbildningsupplevelse för BIPOC-gemenskapens collegeelever (eller nyligen överförda) samt de som tillhör grupper som är underrepresenterade inom tech-sektorn. Fyra separata program erbjuds inom design, teknik, berättande och Augmented Reality (AR), samt prispengar eller möjligheten att designa en lins för en partner till Snap Inc. Utmaningen ägde rum mellan den 13-31 mars 2023 och vinnarna annonserades den 27 april 2023.

“Vi fortsätter att inspireras av Santa Monica College-studenternas förmåga att kreativt pusha gränserna för förstärkt verklighet och designa engagerande Snap-lenses”, säger Lindsey Heisser, chef för Global Philanthropy på Snap Inc. “Dessutom är vi tacksamma för det fleråriga samarbetet med SMC IxD-programmet och deras vilja att omfamna nya teknologier som Lens Studio och förbereda sina studenter för karriärer inom tech-industrin.”

En oberoende panel med medlemmar från Snap-teamet beaktade kvaliteten, originaliteten och kreativiteten hos de inskickade objektiven och arbetade även med att identifiera presumtiva stipendiater “som har en djup önskan att fortsätta lära sig.”

Chrissy Stevens, som kom på tredje plats, sa att hon fick “nya färdigheter inom 3D-design och mer erfarenhet av att arbeta med förstärkt verklighet. Uppdraget fick mig också att utforska begrepp med hjälp av VFX-effekter i Lens Studio.”

De tre vinnarna av denna designtävling är inskrivna i kursen IxD 480: Design for the Future som ges av SMC Interaction Design-professorn Maxim Safioulline. Kursen syftar till att förbereda designers för att arbeta med de teknologier som just börjar dyka upp på horisonten inom mainstream digital media – förstärkt och virtuell verklighet, samt artificiell intelligens. Att delta i utmaningen var ett alternativ för mittterminsprojektet som fokuserade på att föreställa sig påverkan av förstärkt verklighet på digital design och marknadsföring.

För att lära dig mer om SMC:s Bachelor of Science in Interaction Design-program – vars alumner har gått vidare för att arbeta för JPMorgan Chase & Co, Google, Snap Inc., Sony PlayStation, Lyft, Amazon Prime Video och mer – besök ixd.smc.edu.

Santa Monica College är ett kaliforniskt community college ackrediterat av Ackrediteringskommissionen för community colleges (ACCJC) inom Western Association of Schools and Colleges (WASC).

Detta är en översatt artikel. Tryck här för att komma till originalartikeln.

Har du några frågor eller funderingar? Tveka inte att kontakta Calistudies eller skriv i kommentarsfältet nedan. Här kan du läsa mer och ansöka till Santa Monica College.